Bir Kimsenin Küfre Girmesi Hususunda Cuhud (İnkar) ve İstihlal (Helal Sayma) Şartı Nerelerde Aranır?
Cuhud ve istihlal şartı, aslen küfür olmayan hususlarda aranır, aslen küfür olan hususlarda aranmaz. Bunu anlamak için şöyle taksim edebiliriz.
1- İcma ile küfür olan hususlar. Burada cuhud ve istihlal şartı aranmaz. Misalen, Allah’a ve Rasulü’ne sövmek.
2- Küfür olduğunda hilaf olan hususlar. Burada küfür gören cuhud ve istihlal şartı aramaz, küfür görmeyen cuhud ve istihlal şartı arar. Misalen, İçinde küfür olmayan sihirleri yapmak. Sihir’de Şafii, Hanefi ve hanbelilerden bir kavle göre cuhud ve istihlal aranır, Maliki ve hanbelilerden ikinci kavle göre aranmaz.
3- İcma ile küfür olmayan hususlar. Burada cuhud ve istihlal aranır. Misalen, zina etmek, içki içmek, faiz yemek gibi
Dolayısı ile bir mesele de cuhud ve istihlal aranır mı aranmaz mı merak ediyorsanız, o zaman o hususta ulemanın kavillerine bakmalısınız.
Eğer küfür olduğunda icma etmişlerse ve o hususta ihtimal yoksa, orada böyle şartlar aranmaz. Eğer hilaf varsa, orada taraflara göre değişir. Eğer hilafsız küfür değilse, o zaman da sahibini dinsiz ilan edebilmek için böyle şartlar aranır.
Bu sebeble ulemanın icma ve hilafına vakıf olmayan kimsenin, bu hususlarda temkinli olması ve asli İslam ehlinin tekfirini, bu hususları bilen kimselere tevdi etmesi gerekir. Aksi halde Allah’ın kendisi üzerine haram kılmış hususlarda konuşmuş ve ilim ehlinin söylediği gibi, doğru söylese bile, doğru söylememiş olur.
Allah en doğrusunu bilendir.
Şura’nın Babası Mes’ud