Kadının Eli ve Yüzü Avret midir ?
İlim ehli kadının eli ve yüzünün avret olup olmadığı hususunda ihtilaf etmiştir.
Onlardan bir taife kadının elinin ve yüzünün avret olduğunu söylemiştir.
Bu, İmam Ahmed’in kavlidir.
(Mesailu İbn Hani 686, Hallal, Ahkam’un-Nisa 9, Mesailu Ahmed, rivayetu Salih 261)
İmam Ahmed kadının namazda da elinin ve yüzünü avret görmüş, eli ve yüzünü hatta tırnaklarını da kapatır demiştir.
(Mesailu Ahmed, rivayetu Ebu Davud 280, İbn’ul-Munzir, el-Evsat 5.cilt syf 70)
Hakeza bu kavil, İbn Mes’ud, Ubeyde es-Selmani ve Ebu Bekir bin AbdurRahman bin Haris’ten nakledilmiştir.
Onlardan bir taife ise, kadının elinin ve yüzünün avret olmadığını söylemiştir.
Bu, İbn Abbas, Ata, Mekhul, Said bin Cubeyr, Malik, Evza’i, Şafi’i ve Ebu Serv’den nakledilmiştir.
(İbn’ul-Munzir, el-Evsat 5.cilt syf 69)
وكل المرأة عورة إلا كفيها ووجهها
İmam Şafi’i (رحمه الله) dedi ki:
“Kadının eller ve yüzü dışında, her yeri avrettir”
(el-Umm 1.cilt syf 109)
ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها الوجه والكفان
İmam Şafi’i (رحمه الله) dedi ki:
“Onlardan (ziynetlerinden) görünen müstesna, açmasınlar’ (Nur 31) Yüz ve elleridir”
Muhtasar’ul-Muzenni 2.cilt syf 10
Hakeza Ebu İshak’ta böyle söylemiştir ;
فأما الحرة فجميع بدنها عورة إلا الوجه والكفين لقوله تعالى ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها قال ابن عباس وجهها وكفيها ولأن النبي نهى المرأة في الحرام عن لبس القفازين والنقاب ولو كان الوجه والكف عورة لما حرم سترهما في الإحرام
Ebu İshak (رحمه الله) dedi ki:
“Hür kadına gelince ; Allah’ın ‘Onlardan (ziynetlerinden) görünen müstesna, açmasınlar’ kavlinden dolayı, onun bütün bedeni avrettir, yüz ve elleri müstesna. İbn Abbas (bu ayet için) ‘Yüzü ve elleridir’ dedi. (Hakeza) Nebi kadını ihramda eldiven ve peçeden nehyetmiştir. Eğer yüz ve el avret olsaydı, ihramda setri neden haram olsun ki?“
(el-Muhezzeb 1.cilt syf 124)
İbn Cerir ilim ehlinin Nur 31 ayetinde olan hilafını zikrettikten sonra, şöyle söylemiştir ;
وأولى الأقوال في ذلك بالصواب قول من قال عنى بذلك الوجه والكفان
“Bu kavillerden sevaba evla olan ; ‘Bundan (Nur 31 den) kasıt, yüz ve elleridir’ diyenlerin kavlidir”
(Cami’ul-Beyan 19.cilt syf 158)
Hakeza İmam Sem’ani’de bu hilafa değindikten sonra, ‘Sahih olan el ve yüz müstesnadır’ demiştir.
(Tefsir’us-Sem’ani 3.cilt syf 521)
Sevri ve rey ehli kadının ayaklarının da avret olmadığını söylemiştir.
(Tahavi, ihtilaf’ul-ulema 1.cilt syf 307)
Kadının yüzünün avret olmadığını söyleyen ülema da, kadına şehvet ile bakmanın haram olduğunu söylemiştir.
Allah en doğrusunu bilendir.
Şura’nın Babası Mes’ud